Fra kunstige grønnplanter

Fra starten i 1989 med kunstige grønnplanter – til dagens suksess. Rune Wisth tok tilhørerne med på en humpete ferd i Løwini-universet.

Det ble mye humring blant DNB NXT-publikummet da daglig leder i Løwini, Rune Wish, viste frem Løwinis første reklameplakater: Bodøs spesialbutikk innen kunstige grønnplanter.

– Så skjedde det noe over ei flaske cognac med en danske på et hotellrom i Stockholm, og min far bestemte seg for å satse på spesialinnredninger. I furu. Dermed gikk vi inn i en voldsomt kreativ fase innen det som benevnes som furuhelvete, fortalte Wisth.

Han sparte ikke på kruttet:

– Så gjorde vi et kjempekukstykke! Vi svidde av alt vi hadde på et eget forhandlernettverk og ekstremt kostbar markedsføring. Akkurat i det vi skulle trykke på knappen, ringte han jævla dansken, som skulle produsere for oss, og sa at han var konkurs. Det var helt forferdelig. Vi var på bar bakke. Så folkens, sjekk soliditeten til leverandørene deres!

Utover 2000-tallet bygget Løwini seg opp igjen og hadde gode år. I denne perioden flyttet de til dagens beliggenhet på Stormyra, hvor satsingen ble stadig mer ambisiøs.

– Til sist hadde vi 1500 kvadrat med møbelbutikk, kjøkkenavdeling, farvehandel, Studio Slettvoll og egen håndverksavdeling. Så kom 2008. Finanskrisen.

Handelen stoppet opp. Banken mista trua. Wisth måtte si opp folk og avvikle store deler av driften.

– Dette er den aller verste perioden i mitt arbeidsliv. Det var kjempetøft. Det var en type læring jeg helst ikke vil oppleve igjen.

– Hvorfor gir man ikke opp i ei slik stund?

– Jeg vet ikke. Du går jo på. Du vil jo gjøre jobben. Du vil løse problemene. Man kan ikke bare gå og gjemme seg. Og uansett hvordan det har vært; jeg har aldri gruet meg til å gå på jobb. Jeg gir meg ikke.

I omstillingen som fulgte fant Løwini tilbake til kjernen sin: Prosjekter innen innredning og interiør for private og bedrifter.

Omstillingen ble kronet med fjoråret: Tidenes beste omsetning med 44,1 millioner kroner. Tidenes beste resultat med 1,5 millioner kroner før skatt.

– Vi er rigget for en omsetning på 50 millioner kroner. Så er vi jo fortsatt sånn spikra sammen at vi tar full fyr så snart noen kommer opp med en god idé – og ikke nødvendigvis tenker oss så grundig om. Men mye har vi lært, sier Wisth.

Forrige
Forrige

Bodø Glimt- nytt konsept!

Neste
Neste

Løwini-gjengen gjorde tidenes år