Selskapet har preget Bodø i 30 år

Da Tone satte seg ned med sentrums-kartet, ble det fort ganske mange
prikker.

– 15 år her på Stormyra og 30 totalt sett. Det er en anselig alder i bedriftslivet,
filosoferer daglig leder Rune Wisth.

Med her mener han lokalene på Stormyra, som Løwini kjøpte i 2004, og som nå tjener både som hovedkontor og interiørbutikk for en bedrift som retter seg mot hele landet.
– Fra starten var det en helt annen forretningsidé som lå til grunn.

– 15 år her på Stormyra og 30 totalt sett. Det er en anselig alder i bedriftslivet, filosoferer daglig leder Rune Wisth.
Med her mener han lokalene på Stormyra, som Løwini kjøpte i 2004, og som nå tjener både som hovedkontor og interiørbutikk for en bedrift som retter seg mot hele landet.
– Fra starten var det en helt annen forretningsidé som lå til grunn.


Kunstige planter

Det begynte i 1989. Med Runes far, søsteren og svoger Kjell Erik Løvold. Og med Asbjørn Nilsen. Altså Løvold, Wisth og Nilsen., – Derav navnet forklarer Rune, som selv kom inn som daglig leder i 1993, og har hatt den rollen siden.

Eventyret begynte med dekorartikler og kunstige planter. Som siden utviklet seg til møbler og spesialinnredning. – Min far hadde sterk interesse av og talent for å tegne, og kom tilfeldigvis i kontakt med en dansk produsent, som begynte å produsere butikkinnredninger som faren min tegnet, sier Wisth.


Milepæl

Etter kjøpet av lokalene på Stormyra, utvidet man med butikk og kontraktmøbler.
Til kontorer, og til hotell og restaurant.
Tone Bodøgaard, sluttet seg til i 2001. På den tiden fantes det knapt en interiørarkitekt i Bodø.
– Jeg tenkte at det måtte være rom for et interiørbyrå nord for Oslo, forklarer hun.

Fem år senere kom partner nummer tre, Thomas Bomstad, på plass.
– Bransjen har vokst på seg. Og vi har vært med og lagt noen føringer og rammer for hvordan man kan jobbe med interiør, kommenterer Wisth.


Hurtig taktskifte

Det har ikke gått like bra hele veien. Det skal da også noe til for en bedrift som på et tidspunkt oppfyller gasellekrav til dobling av omsetning fem år på rad – i det finanskrisen slår inn.
– Men vi har håndtert utfordringene opp igjennom, konstaterer partnerne.

Evnen til å tilpasse seg kravstore og kvalitetsbevisste kunder blir ikke mindre viktig i tiden som kommer.
– Taktskiftet går fort i de bransjene hvor vi opererer. Mye handler om digitalisering og folk med spisskompetanse. Vi vil ha krevende kunder og dyktige medarbeidere. Der er det som utvikler oss, forsikrer duoen.

Et arbeidsverktøy
Bodøgaard sier næringslivet ser interiør som et arbeidsverktøy, som tjener bedriftens behov – for eksempel for å tiltrekke seg de beste arbeidstakerne. Da gjelder det å kjenne til behovstrendene. Uttrykkstrender er hun ikke like opptatt av.
– Fra et bærekraftig perspektiv er en del av den utskiftingen uttrykkstrendene legger opp til ikke rett. Da er vi mer opptatt av å levere tidløst og stabilt. Både privatkunder og næringslivskunder skal kunne leve over tid med de løsningene vi leverer.

Da hun for moro skyld satte seg ned med kartet over Bodø, og begynte å plotte inn stedene hvor Løwini har vært involvert, ble det fort ganske så mange prikker. Overraskende mange.
– Vi har vært og satt vårt preg på store deler av byen. Både den delen som griper inn i arbeids hverdagen til folk, og fritiden, konstaterer Bodøgaard og Wisth.
Det er de stolte av. Men historien stopper ikke her.
– Vi har mange planer for hvordan vi fortsatt skal bygge en solid og konkurransedyktig bedrift. Med 30 års erfaring og dyktige medarbeidere skal vi være med å utvikle og levere gode interiørprosjekter for våre kunder også i fortsettelsen, fastslår Wisth.

Publisert: 10. januar 2019 - Anders Bergundhaugen - an.no

Forrige
Forrige

Ny energi med nye lokaler – Polar Kraft Bodø

Neste
Neste

Endelig står ”Lars Monsen” klar til å ta Bodø med storm