Løwini satset høyt

I 2014 feirer de ti år med nye og enda mer ambisiøse mål.

– Men nå vet vi at bremsene finnes og hvordan de brukes, sier andregenerasjons Løwini-gründer og daglig leder Rune Wisth.

Wow-effekten

Kundeporteføljen er lang og klientene kjøpesterke. Fasaden skriker «WOW» og festene tiltrekker seg de hippeste gjestene. Men historien om Løwini inneholder vel så mye motvind som medvind. Og kunstige Yucca-palmer i hopetall.

– Ennå er det folk som husker oss for silkeplantene, humrer Wisth, men lover at de ikke kommer tilbake i sortimentet.

«Løwini Plants» ble etablert av Rune Wisths far, Jan Wisth, i 1989. Jappetida var på hell og kunstige planter i vinden. I 1993 ble sønnen implementert i bedriften vi i dag kjenner som Løwini. Rune Wisth hadde klatret gradene innen bank og forsikring og var på utkikk etter nye utfordringer. Og det skulle han få.

 

Våte drømmer

Vi skriver år 2000. Det finnes én interiørarkitekt i Bodø. Pluss ei som er arbeidsløs og i mammapermisjon.

– Jeg ville ha en kul jobb og visste at det var et marked for interiørdesign, minnes kreativ leder Tone Bodøgaard, som like så godt banket på døra og ba om å bli ansatt.

Wisth tente på ideen om å utvikle Nord-Norges største interiørhus og sammen begynte de å planlegge framtiden. Store planer. Hårete mål. Våte drømmer. Som begynte med å sminke pauserommet på SAS – helt gratis.

– Vi måtte jo ha en referanse å slå i bordet med, forklarer Bodøgaard.

 

Bodøfiserte møbler

I tre år jobbet de iherdig med å knytte kontakter og kapre kunder. Kjøpte opp lokalene i Stormyrveien, seksjon for seksjon. Stuet silkeplantene bort i kjelleren. Intensjonen var et showrom. Resultatet ble butikk.

– Vi reiste rundt, så lekre ting. Tok de med oss hjem og «bodøfiserte» dem.

– Hæ?

– He he, det er et gammelt Løwini-uttrykk. Vi kom nok litt brått på trauste bodøværinger. De designmøblene vi tok inn var jo noe helt annet enn sortimentet i de tradisjonelle møbelbutikkene, forklarer Bodøgaard.

Men det tok ikke lang tid før bodøværingene omfavnet Løwini, og de bodøfiserte møblene ga dem tittelen Gasellebedrift i fem år på rad. Prosjektleder Thomas Bomstad kom til og kompletterte Løwini-laget i 2006. Trioen var bremseløse. Trioen var evige optimister. Så smalt det.

 

Nedturen

– Jeg får ennå vondt av å tenke på den tiden, sier Bodøgaard, og sikter til finanskrisen som rammet Løwini hardt.

Kundene fikk panikk. Bankene skalv.

– Nesten over natta satt vi igjen med nedgang og sviktende ordrereserver. Hadde vi ikke hatt et par solide langtidskontrakter i bunn, hadde vi aldri overlevd, innrømmer Wisth.

– Men det var aldri et alternativ å gi opp. Aldri! understreker Bomstad.

Etter tre år i omstilling og vakuum i markedet var den verste stormen over. Men trioen følte de sto litt fast. Det var først etter et bedriftsutviklingskurs i regi av Innovasjon Norge at de fikk den boosten de trengte for å se opp og fram igjen.

 

Snuoperasjonen

I dag er underskudd snudd til overskudd. Løwini Prosjekt vinner anbud i konkurranse med de største aktørene i Skandinavia. Løwini Butikkdrift lanserte nylig en nettbutikk. Og:

– Neste steg er å åpne utenfor Bodø. Kanskje til Oslo? Det må være en god location.

– Og nå skal dere bodøfisere hovedstaden?

– Det hadde jo vært stas å utvide i jubileumsåret 2014? avslutter de hemmelighetsfullt.

Forrige
Forrige

Nå utvider Løwini med drift i Oslo

Neste
Neste

LØWINI’s Vorspiel